luni, 14 mai 2012

Optimizare fiscala sau practici evazioniste?

În ultimii ani, marile corporaţii americane n-au plătit impozite guvernului federal, folosindu-se de portiţe şi invocând pierderile cauzate de criză
 
Un scandal monstru a ţinut prima pagină a principalelor ziare ameri­ca­ne săptămâna trecută. Gene­ral Electric, cea mai mare corporaţie americană, nu numai că nu a plătit niciun dolar drept impozit pe profit către guvernul federal în 2010 , dar a mai solicitat şi d­e­du­ceri de taxe în valoare de 3,2 mi­liarde de do­lari. Comentariile presei americane au fost în general critice, „Wall Street Journal” fiind singura publicaţie care a luat apărarea gigantului american.
Ca şi în cazul României, şi în SUA pre­sa confundă op­timizarea fis­ca­lă cu eva­ziu­nea, in­tro­ducând discursuri moralizatoare într-un do­me­niu ce ar trebui considerat imo­ral din start, dată fiind forţa coercitivă a Fis­cului asupra agen­ţilor economici. „New York Ti­mes” remarcă fap­tul că un nivel scă­zut de im­pozi­tare nu este o noutate pentru Ge­neral E­lectric (GE), după ce corporaţia a redus pe parcursul mai multor ani procentul din profitul ope­­­raţiunilor america­ne plătit către Fisc şi a a­juns la o rată mult mai scăzută decât ma­joritatea multi­na­ţio­na­le­lor. Po­tri­vit publicaţiei, succesul extraordinar al GE are la bază o strategie agresivă, care îmbină lob­­by-ul susţi­nut pentru de­du­ce­ri de taxe cu practici contabile ino­vative, ce permit concentra­rea pro­­fiturilor în paradisuri fiscale. Gi­gan­ti­cul departament pen­­tru taxe al GE, condus de John Sa­muels, un fost oficial al Trezo­re­riei america­ne, e conside­rat mai bun decât orice firmă de a­­vo­­catură speciali­zată în taxe. Echipa de finanţişti a GE include foşti oficiali ai Trezo­re­riei, dar şi foşti an­gajaţi ai Fis­cu­lui şi, de fapt, ai tu­tu­ror co­mi­si­i­lor din Con­­gresul SUA im­pli­cate în ela­bo­rarea legislaţiei re­feri­toare la taxe.

CEO-ul GE, membru al administraţiei Obama
Cel mai controversat element al cazului GE e acela că CEO-ul companiei, Jeffrey Im­melt, este pre­­şedintele comi­siei pre­ziden­ţia­le pentru crea­rea locurilor de mun­că. De altfel, aceasta a fost şi scuza invocată de administraţia O­bama: Immelt nu prezidează co­misia de reformare a fiscali­tăţii, ci pe cea care se ocupă de pia­ţa mun­cii. Dacă par­tea de lobby este discutabilă, marile corporaţii pu­tând obţine o legislaţie care să le cre­eze un a­vantaj comparativ în faţa concurenţilor, în special a ce-lor de dimensiuni reduse, partea de optimizare fiscală nu conţine nimic suspect.

 
Băncile - salvate şi graţiate fiscal
General Electric nu este singurul gigant ame­rican care in­ves­teşte masiv în găsirea de soluţii pentru plata unor im­po­zite cât mai reduse. Ma­joritatea firmelor de pe Wall Street, confrunta­te cu pier­deri ca urmare a crizei fi­nanciare, şi-au redus factura fiscală, folosind o varietate de vehi­cu­le de optimizare şi solicitând de­duc­­tibilităţi din ce în ce mai ridicate.
În 2008, de exemplu, Goldman Sachs Group Inc. a avut o taxă de im­pozitare efectivă a profi­tului în va­loa­re de 1%. Bank of America Corp. nu a mai plătit impozit pe pro­fit din 2009, compania rapor­tând pierderi în ambii ani. J.P. Mor­gan Chase & Co. a avut, la rândul său, o taxă de impo­zi­tare efectivă a profitului negativă, de -33,4% în 2008. În acelaşi an, Citigroup nu a plătit impo­zite, fiindu-i returnate 7,8 miliarde de dolari la regulari­ză­rile din următorii ani. Datele ar pu­tea sugera că, dincolo de bail-out-ul de care au beneficiat în timpul cri­zei, băncile americane au mai beneficiat şi de un adevărat bail-out fiscal. Dacă însă primul a fost cel pu­ţin discutabil, în ceea ce priveşte ta­xele şi impozitele pe care (nu) le-au plătit guvernului federal situaţia este cu totul alta. Nu poţi plăti im­po­zit pe pierdere. Iar pierderile au fost, în unele cazuri, considerabile. Drept urmare, Bank of America şi Citi­group încă beneficiază de re­tur­nări de taxe, iar J.P. Morgan încă nu plă­teşte cota de impozitare a profitului de 35%, taxa efectivă de anul trecut situându-se puţin peste 30%.
Robert Willens, un consultant fiscal indepen­dent, explică feno­me­nul din SUA prin faptul că firmele salvate de guvernanţii americani „au su­fe­rit pierderi considerabile din cauza crizei fi­nan­ciare: ca ur­ma­re a creditelor neperformante, a vân­zării unor active al căror preţ a scă­zut sub costul de achiziţie sau pier­deri reprezentând costul unor procese pierdute”.

Scutiri legiferate
„Succesul” acestor companii nu poate fi pus totuşi numai pe seama op­timizării, lobby-ul a­vând şi el un rol important. Astfel, în 2009 Fiscul americal (Internal Revenue Service - IRS) a scutit Citigroup, General Mo­tors Co. şi AIG de la plata impo­zi­tului pe venitul obţinut din trans­fe­rul de active către guvernul federal.
În plus, majoritatea companiilor de pe Wall Street au luptat, în ins­tan­ţe de această dată, pentru a­pli­carea unor scutiri considerabile, în pofida opoziţiei IRS. După modelul GE, multe bănci americane plătesc im­po­zite mai mici pe profituri ex­pa­­triate. Wells Fargo & Co. a câşti­gat un proces cu IRS pe tema tranzac­ţiilor cu­noscute sub nu­mele „sale-in, lease-out” (vinde şi apoi în­chi­ria­ză). Aceste tranzacţii constau în vinderea de către un contri­bua­bil ame­rican a unor active că­tre un con­tri­buabil cu sediu într-un pa­ra­dis fiscal, urmând să închi­rie­ze aceleaşi acti­ve de la a­cesta, în sco­pul plăţii unor taxe cât mai re­duse în SUA.

Mari contribuabili în trecut
La o primă privire, toate aceste companii se comportă oportunist, în­tă­rind percepţia publică, susţinu­tă de majoritatea presei americane, con­form căreia acestea sunt nişte că­puşe care sug sângele economiei SUA. Dacă însă orizontul temporar e extins, tabloul se schimbă consi­dera­bil: Bank of America a plătit, de e­xem­plu, peste 60 de miliarde de do­lari impozit pe profit în ultimii 10 ani, iar taxa efectivă de impozi­tare a profitului Goldman Sachs a fost de 30,8% în aceeaşi perioa­dă, în pofida pierderilor raportate în ul­timii trei ani. De altfel, Goldman Sachs se află pe locul 21 în topul ma­rilor contribuabili americani, deşi în topul 500 For­tune se situea­ză abia pe poziţia 41.

Justiţia, de partea contribuabililor
Faptul că aceste companii au a­vut succes în instanţele americane are la bază un lung istoric de precedente. Judecătorii americani recu­nosc companiilor, ca şi contribuabi­lilor persoane fizi­ce, dreptul de a se folosi de portiţele legislative pentru a plăti impozite cât mai reduse. U­nul dintre procese e edificator pentru modul în care GE a reuşit să nu plă­tească niciun ban statului ame­ri­can. În 1993, GE Capital, care face parte din General Electric, a creat o subsi­diară, TIFD III-E Inc., pentru a transfera flota aeronauti­că, invo­când ne­cesi­ta­tea de a-şi re­du­ce ris­curile din acti­vi­tăţile de închiriere a flotei. A vân­dut apoi cote din subsidiară că­tre două bănci o­lan­deze, fiind ca­pabilă astfel să e­vi­te plata de impozite în SUA prin re­locarea pro­fitului subsidiarei către noii co­proprietari, cele două băn­ci olandeze. Iar ju­decătorul Ste­fan Un­derhill a dat câştig de cau­ză GE, dispunând totodată retur­na­rea de că­tre IRS a impozitelor co­lec­ta­te cu for­ţa, în va­loare de 62 de mi­lioa­ne de dolari, la care să fie aplica­tă şi o do­bândă pe­na­lizatoare. Po­tri­vit lui Under­hill, chiar dacă una dintre mo­­tivaţiile principale ale GE a fost evi­ta­rea plăţii taxelor, tranzac­ţia a avut substanţă economică şi a fost confor­mă codului fiscal. „În a­ces­te circum­stan­ţe”, a concluzionat iro­­nic Un­­derhill, „IRS ar trebui să se în­­drep­te către cei care scriu legile fiscale”.

„Datoria” patriotică a plăţii taxelor
Decizia judecătorului Stefan Underhill în procesul intentat IRD de General Electric are la bază un precedent similar din prima parte a secolului trecut, care a ajuns la Curtea Supremă a SUA. Potrivit motivării majorităţii, redactată de judecătorul Learned Hand: „Oricine îşi poate aranja afacerile astfel încât taxele pe care le plăteşte să fie cât mai reduse: nu este obligat să aleagă soluţia care-i convine cel mai mult Trezoreriei. Nu există nicio datorie patriotică de a maximiza taxele plătite către stat. Nu este nimic sinistru în structurarea propriilor afaceri în aşa fel încât taxele plătite să fie cât mai reduse. Oricine face acest lucru, sărac sau bogat, şi bine face, pentru că nimeni nu are nicio obligaţie publică de a plăti mai mult decât îi cere legea”.

Petrom a plătit 6,7 miliarde lei la buget
Petrom, cel mai mare contribuabil din România, a plătit, potrivit raportului anual pe 2009, taxe şi impozite, contribuţii, redevenţe şi accize în valoare de 6,7 miliar­de de lei (mai mult de jumătate din cifra sa de afaceri de 12,8 miliarde de lei), cu 4% mai mult faţă de 2008. Impozitul pe profit a fost de 286 de milioane de lei. Mult hulitele redevenţe s-au ridicat la 553 de milioane de lei, iar contribuţiile so­ciale au atins va­loarea de 563 de milioane de lei. Contribuţia Petrom la bugetul statului prin intermediul impozitelor indirecte a fost reprezentată, în principal, de accize (3,76 miliarde de lei), taxe aferente salariaţilor (602 milioane de lei) şi TVA (779 de milioane de lei). Cu toate acestea, premierul Emil Boc a trimis ANAF-ul să controleze dacă majorările de preţuri la combustibili se văd în bugetul de stat.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu